tisdag 4 november 2008

Maybe if we think real hard, we can stop the rain!


Nu har jag äntligen tagit mig tid till att sitta ner i ett nedsläckt vardagsrum och varsamt lägga Country Joe & the Fishs "Electric music for the mind and body" på skivtallriken. Jag är fortfarande i chocktillstånd.
Jefferson Airplane, Grateful Dead och Quicksilver Messenger Service i all ära men 1967 ägdes av Country Joe McDonald och grabbarna.
Psykedelian som strömmar ur högtalarna känns i hela kroppen. Barry Melton vräker ur sig gitarrfigurer som i grunden hör hemma i bluesen men som med Owsleys hjälp blir så mycket mer. Rytmsektionen är inte alltid så värst tajt så dynamiken blir i det närmaste obeskrivbar. Att texterna är 100% flum råder det inga tvivel om.
Producerad av ingen mindre än Sam Charters. Peps högra hand under hans storhetsperiod.
Imorgon tar jag mig nog tid igen för en andra lyssning på mitt Vanguardoriginal.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är tur att jag till slut köpte Acid Archieves så att jag fick avslöjat dig. Det är för att du läst Acid Archieves review panel som du listar denna platta så högt. Erkänn att du är en wannabe och sälj den till mig för en hundring!